Wednesday, February 8, 2012

Mrtvé domy

Stále častěji se setkávám s přístupem, který bych nazval „kapitalistický či developerský funkcionalismus“ (se vší úctou kterou k dobrým developerům mám, vhodnější slova jsem nenašel).

Nejprve se stanoví hmota, rozumějte objem stavby. Aby to nebyla nuda, trochu se s tím kusem objemu pokroutí. Pak přichází na řadu fasáda. Ta obalí ty prapodivně pokroucené tvary. Dílko musí být kontextuální, takže se zvolí lokální materiál, a tím je vše vyřešeno.



Takže například, v Haagu staví tyhlety 3 prsty. Protože už celoprosklené fasády neletí (postmoderna volá zpět po okně), udělá se to s okny. (Navíc, sloupy skeletu uvnitř zabírají prodatelné m2, takže se nosná konstrukce stěhuje zpět do fasády). Dají se na to cihly, protože v Holandsku je přeci cihla tak kontextuální. Výsledek je fasáda s pro mě velmi zvláštním poměrem otevřeno/zavřeno, dům působí neuvěřitelně těžce a těžkopádně, a ještě k tomu neuvěřitelně uzavřeně. Tato uzavřenost, spolu s nekonečností opakující se fasády zpravidla na nějaké pravidelné mřížce, je obecně znakem těchto domů. Působí ohromně těžce a hmotně, skoro až nedobytně. A tak zatímco z doby postmoderny máme ohromné množství staveb, které bych nazval „hrad“ nebo „zámek“, tady mi to asociuje na jediné.  PEVNOST.



...třeba cestou na letiště v Eindhovenu jich je celá familie...


Co je ještě zajímavé? Že po napsání této úvahy jsem narazil na projekt obchodního domu od architekta Chipperfielda do Vídně, který se tímto způsobem uvažování a tvorby dokonce chlubí!

Slova jako vitalita nebo život jdou naprosto mimo, toto jsou pro mě MRTVÉ DOMY.

+ na ukázku takto o Chipperfieldovi píše Wolf D. Prix z ateliéru Coop Himmelblau:
http://www.coop-himmelblau.at/site/



No comments: